Øvelser
1. Brugervenlighed
- Er siden her brugervenlig: https://larsljungqvist.wixsite.com/lars01? Inddrag fagudtryk som gestaltlove, punkter som let at lære, let at huske, pålideligt, effektivt og tilfredsstillende samt Hicks og Fitt’s love, FTF og KISS. Se evt i lærebogen https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/laerebog-til-del-1-introduktion/, hvis du ikke kan huske det hele udenad
- Kom med 3 forslag til forbedringer. Inddrag fagudtryk i dine begrundelser
- Kom med 3 forslag til, hvordan man kan teste siden for brugervenlighed. Forklar, hvordan du vil udføre testene, og hvilke fordele/ulemper der er ved testene. Inddrag ord som “kvantitativ” og “kvalitativ” i din forklaring
2. Tænke-højt test
Du og din gruppe får tildelt en hjemmeside ud fra følgende liste:
- https://raklev.dk/
- http://www.tmgsport.dk/
- https://skive-ik.dk/
- https://kolt-hasselager-if.dk/
- http://www.skibet-if.dk/
- https://www.ffifodbold.dk/
- https://www.hedenstedif.dk/
- https://frederiks-aif.dk/
- https://auningsport.dk/
- https://bgif.dk/
For hver gruppe er der forskellige roller, som står på listen over grupperne
- Testleder (TL)
- Tekniker (Tek)
- Testperson (TP)
Selve opgaven
- Først skal hver gruppe forberede en tænke-højt test. 3 personlige og 5 spørgsmål, der vedrører (vigtige) funktioner på hjemmesiden
- Så skal grupperne udveksle testpersoner. Det foregår ved, at testpersonen gå 1 gruppe “ned”. Dvs. testperson for gruppe 1 skal gå til gruppe 2, testperson fra gruppe 2 skal gå til gruppe 3 osv. Testpersonen for den sidste gruppe skal gå til gruppe 1
- Testlederen fra hver gruppe interviewer testpersonen (som så kommer fra en anden gruppe) ud fra gruppens spørgsmål
- Teknikeren filmer testen
- Når testen er slut kom tilbage til klasselokalet
- Gruppen udarbejder i PowerPoint
- En præsentation af tænke-højt testen + hvad de lærte af tænke-højt testen
- Alt i alt: Vurdering af siden og forslag til forbedringer. Forklar ud fra hjemmesiden og sæt gerne skærmfotos ind i din PowerPoint
Baggrund
Forberedelse
- Læs lærebogen kapitel 2 Det grafiske puslespil https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/laerebog-til-del-1-introduktion/
- Læs lærebogen kapitel 5 Brugervenlighed og test https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/laerebog-til-del-1-introduktion/
Fokus til din læsning
- Hvad er en gestaltlov?
- Nævn de 5 – 6 gestaltlove. Hvilke 3 er de vigtigste?
- Hvad er koblingen mellem gestaltlove og brugervenlighed?
- Nævn regler, som man med fordel kan følge for at gøre en app/hjemmeside brugervenlig?
- Hvordan kan man teste, om en app/hjemmeside er brugervenlig?
Formål
- Repetere brugervenlighed
- Repetere brugertest
- Forberedelse til SO1
Fælles gennemgang
Plan for timen
- Oplæg: Hvad kan brugervenlighed være
- Løs opgave 1
- Oplæg: Vis en tænke-højt test
- 1. Formuler 3 personlige spørgsmål
- 2. Formuler 5 spørgsmål, der vedrører (vigtige) funktioner på hjemmesiden
- DSB som eksempel
- 3 personlige spørgsmål: Navn, hvad laver du, og hvor tit bruger du DSB
- Eksempler på spørgsmål, der vedrører vigtige funktioner på siden
- Du skal være i Helsingør Station på søndag kl. 12. Find en rejse, der passer til dit ankomsttidspunkt
- Hvad går DSB Orange ud på?
- Du pendler på strækningen Fredericia – Esbjerg. Er der planlagt forstyrrelser i trafikken den næste måned?