IBC Word kursus

Forberedelse

Formål

  • Lære at håndtere “store” opgaver i Word. Du får brug for det, når du skal lave afleveringsopgaver på IBC

Fælles gennemgang

Lektien til denne gang

  • Jeg gennemgår øvelserne i 2 omgange. Først opgave 1.1 – 1.4 om store dokumenter i Word
  • Bagefter opgave 1.4 – 1.7,, som plejer at give de største problemer, nemlig om referencer og bibliografier

Øvelser

Inden du går i gang. Vi leger, at du har skrevet en opgave om IBC. Alt teksten er i orden, men du mangler at gøre dokumentet klar til aflevering. Det er så det, vi gør i opgaven her:

  • Download pakken herunder med alle nødvendige filer
  • Åben dokumentet Tekst til IT introduktion – Word (uformateret)
  • Gem dokumentet som Min IBC opgave og hav det åbent
  • Åben dokumentet Tekst til IT introduktion – Word (færdig). Dokumentet viser dig, hvordan det færdige produkt ser ud. Du må kikke i dokumentet lige så tosset, som du vil
  • Du finder en vejledning i filen Vejledning i brug af Word

MED ANDRE ORD SKAL DU BRUGE FØLGENDE DOKUMENTER

  • Åben “Vejledning-i-brug-af-Word-2020” og “Tekst-til-IT-introduktion-word-uformateret-1” med det samme til de første 4 opgaver
  • Du må selv bestemme, om du vil åbne Tekst til IT introduktion word færdig.
  • Til opgaverne 5 – 8 åben “Brug-Word-Referencer-APA-standard-til-at-lave-henvisninger-og-litteraturliste-i-et-hug” og “Kildeangivelse til Word” til enten Mac eller PC

Start-op øvelse

Lav en punktopstilling som nedenstående med indrykninger og udrykninger

  • Sjælland
  • København
  • Holbæk
  • Falster
  • Nykøbing Falster
  • Fyn
  • Odense
  • Jylland
  • Kolding
  • Bramdrupdam (forstad til Kolding)

Quizlet til senere: “Office hajerne”

Her er linket: https://quizlet.com/_a3hp4f?x=1qqt&i=286iey

1.1 Margin, sidehoved og sidefod samt sidetal

  • Åben mappen og find filen Tekst til IT introduktion – word (uformateret).
  • Sæt margin, sidehoved og sidefod på. Se hele afsnit 1 Margener, sidehoved og sidefod i vejledningen. I sidehovedet skal du skrive dit eget navn og klasse, samt opgavens navn. Navnet på opgaven er “IBCs mission og værdier”
  • Sæt automatisk sidetal på. Kik i Vejledning-i-brug-af-Word-2020, hvis du er i tvivl

1.2 Overskrifter og automatisk indholdsfortegnelse samt navitationsruden

  • VIGTIGT: Ikke i vejledningen. Slå navigationsruden til. Den finder du under fanen Vis > Vis > Navigationsrude. Du får et yderst praktisk panel ude til venstre, som du kan bruge til bl.a. navigation.
  • Lav overskriftstypografier på alle overskrifter. Brug overskrift H1 på den første, H2 på de efterfølgende. Se afsnit 4 Overskriftstypografier i Vejledning-i-brug-af-Word-2020
  • Lav en automatisk indholdsfortegnelse. Se afsnit 7 Indholdsfortegnelse (automatisk) i Vejledning-i-brug-af-Word-2020
  • Nummerering af afsnittet: Lav nummerering af alle afsnit, sådan så hver overskrift har sit unikke nummer. Se afsnit 5 Nummerering af afsnit i Vejledning-i-brug-af-Word-2020
  • Opdater indholdsfortegnelsen
  • Lav sektionsskift, sådan så hvert afsnit starter på en ny side. Du laver et sektionsskift med genvejstasten Ctrl + retur (PC). Ellers gå ind under Layout > Skift > Side (se nedenfor)
  • Opdater indholdsfortegnelsen
  • Brug overskrifterne som hyperlinks og oplev, hvor nemme de er at manøvrere rundt med
  • Du skal nu finde sætningen “På IBC er alle vigtige”. Brug navigationspanelet og søg på IBC. Kan du finde sætningen på en nem måde?

1.3 Indsæt en forside

Der findes mange flotte forsider til Word, og de ligger klar som skabeloner lige til at sætte ind. Gå ind under fanen Indsæt > Sider > Forsider, og vælg en passende skabelon fra fald-nedmenuen.

Du kan selvfølgelig slå sidetal og sidehoved fra i forhold til forsiden. Husk at opdatere din indholdsfortegnelse bagefter

Forsider i Word

Undgå sidenummerering på første side

Hvis du ikke ønsker et sidenummer på din forside, hvad de færreste gør, så kan det ordnes.

  • Du skal stå inde på sidenummeret, så du har fanen Sidehoved og sidefod fremme
  • Sæt flueben ud for Speciel første side
  • Hvis det ikke virker første gang, så fjern sidenummereringen og sæt det ind igen. Det kan drille lidt!

1.4 Ordtælling og normalsider

Brug afsnit 8 Ordoptælling, beregning af normalsider i Vejledning-i-brug-af-Word-2020til at løse opgaven her.

  • På forsiden af en opgave skal du nogle gange skrive antal anslag i opgaven, antal sider, antal ord og lignende. Heldigvis gør Word arbejdet for dig. Gå ned i venstre hjørne i Word og klik på det lille panel med antal ord. Så kan du se statistikken, lige til at kopiere
  • Antal normalsider svarer til ca. 2.400 anslag. Så hvis du har lavet 24.000 anslag, så har du skrevet 10 normalsider
  • Sæt din statistik ind et passende sted, f.eks. på forsiden
  • Bemærk: Anbring dine bilag separat, hvis de ikke skal tælles med i opgaven. Mange gange kan man have problemer med opgaver, fordi man overskrider antal anslag

1.5 Referencer til tekst (citater) og figurer

I opgaver sker det, at man bruger citater. Hvis man gør det, skal man angive, hvem kilden er. Du skal bruge vejledningens afsnit 2.1 Referencer til tekst til at løse opgaven her.

  • Søg sætningen “Vi løser problemer og uenighed med direkte dialog og humor”. Brug gerne navitationspanelet til søgningen.
  • Citatet kommer fra side 17 i den meget populære bog “Ikk’ så ringe endda” af Lene Livsklog fra forlaget “Bog = Klog”, 9876 Trykkeribyen. Opret en kilde til citatet. En lille hjælp, du opretter et citat ved at gå ind under Referencer > Indsæt citat > Tilføj ny kilde
Indsæt citat første gang

I dit arbejdsdokument finder du et skærmfoto. Det skal vi nu lave til en figur. Se vejledningen afsnit 2.2 referencer til figur/tabel. Giv den en passende overskrift og husk kildeangivelse. Se evt. det færdige resultat.

1.6 Bibliografi

Inden du går i gang: En god bibliografi er ganske enkelt et kvalitetsstempel for din opgave. Lær det her ordentligt, så du ikke er i tvivl, når det går løs. De kan drille i starten, men du vil snart opleve, at de sparer tid.

Et enkelt godt råd: Lav altid din bibliografi løbende. Vent aldrig til sidst, som vi har gjort her. Det giver mere arbejde.

Du skal indsætte følgende bibliografier:

  • Efter afsnit 1. Indsæt et citat til IBC’s undersøgelse om elevtrivsel. Du skal udfylde sådan her. Bemærk forskellen på navn på webside (den enkelte side) og webstedets navn (overordnet)
IBC kildetekst
  • Efter afsnit 1.2 og 1.3 skal du indsætte det samme citat. Bemærk at du nu allerede kan genbruge citatet, en gang oprettet, så er det på listen. Se herunder

  • Efter afsnit 1.4 skal du indsætte en ny henvisning (Opret en ny klide, lige som ovenfor). Aspekt R&D A/S fra 2016, et webdokument fra https://www.ibc.dk/om-ibc/tal-og-statistikker/elevtrivsel/. Prøv at udfylde kildehenvisningen rigtigt

Til aller sidst: Nu kommer det dejlige: Du kan indsætte en reference. Husk at gøre det bagerst. Gå ind på Referencer > Bibliografi > Bibliografi. Du kan efterfølgende opdatere listen ved at højreklikke på PC, dobbeltdub på Mac og opdatere. Præcis lige som du kan med indholdsfortegnelsen. Husk at opdatere din indholdsfortegnelse, så din bibliografi kommer med.

Du kan få adgang til at administrere din bibliografi ved at klikke på Referencer > Administrer kilder

  • Svær øvelse: Det viser sig, at der er en medforfatter til Lene Livsklogs bog. Medforfatteren hedder Finn Filosof. Gennemfør rettelsen

1.7 Flere referencer

Gå notatet Kildeangivelse i Word igennem. Der findes 2 udgaver af det, et til PC og et til Mac. Notatet viser dig hvordan du skal håndterer forskellige typer kilder, når du laver bibliografi. Udfør notatet.

1.8 Lav tekst til en figur

Man kan lave tekster til figurer, billeder og grafik i Word. Her et eksempel

  • Højreklik på billedet/tabellen/figuren og vælg (her et billede) Indsæt billedtekst
  • Når du har indsat teksten, så står det nedenunder

1.9 Færdig før de andre

Få serveret hele historien her på en anden måde. Gå ind på Videoer 4. Store opgaver i Word og gennemfør de 2 videoer.