Materialet er bygget op omkring en lærebog og øvelser til hver øvegang. Der er ingen PowerPoints, teorien gennemgås kort og vægten ligger på gruppearbejde.
Der er øvelser til 25 lektioner. 1 lektion er en dobbelttime, 2 x 45 min. I slutningen af hvert forløb er der større, selvstændige opgaver, som dels opsummerer forløbet, dels kan bære, at elverne bruger en lektion eller 2 på opgaven og fremlæggelse.
Der er cases, og under repetition findes en dokumentationsopgave samt en list over fagbegreber.
Sådan lever bogen op til fagets krav
Der er følgende moduler
- Modul 1. Appudvikling
- Modul 2. Digital dannelse
- Modul 3. Webteknologier
MÅL I LÆREPLANEN | MODUL |
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling | Modul 1 og 3 |
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning | Modul 1, 2 og 3 |
It-sikkerhed, netværk og arkitektur | Modul 2 |
Repræsentation og manipulation af data | Modul 2 og 3 |
Programmering | Modul 1 og 3 |
Interaktionsdesign | Modul 1 og 3 |
Innovation | Modul 2 |
Bekendtgørelsen fra ministeriet
Du kan se hele bekendtgørelsen fra ministeriet her: https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/hhx-laereplaner-2017
Kernestof
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- It-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
- Modellering som middel til at forstå et problemområde
- Brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- Arbejdsformer i udviklingsarbejdet
- Brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
IT-sikkerhed, netværk og ariketektur
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
- Klient-server arkitektur
- Trelagsarkitektur
Repræsentation og manipulation af data
- Abstraktion og strukturering, begrebs-og datamodeller
- Data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modelle
- Relationelle databaser
Programmering
- Funktioner
- Variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- Tekstbaseret programmering
Interaktionsdesign
- Design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- Prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- Principper for interaktionsdesign
- Modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne