Lektion 1. Introduktion og protyper

Forberedelse

  • Ingen lektier til modulet her

Formål

  • Introduktion til, hvad informatik er, og arbejde med prototyper

Dagsorden

  • Hvem er jeg
  • Hvem er I
  • Facon: Meget gruppearbejde, korte fremlæggelser, få eller ingen PowerPoints
  • Facon: ALT materiale (næsten) findes her på siden
  • Skriv på Teams, så får I hurtigere hjælp
  • Øvelser 1.1 – 1.4 begge inklusive. Lærer intro til prototyper og navigation mellem slides i PowerPoint (lær at lave en knap, der kan linke til et tilfældigt slide, se video i øvelsen)
  • Øvelse 1.4 om Spam
  • Hvis vi når det: Øvelse 1.5

Øvelser

1.1 Regler

 Jeg forventer:

  • Lav dine ting og vær forberedt
  • Vær aktiv i timerne på den fede måde
  • Hvis ikke, så lad være med at forstyrre de andre
  • Når der sker noget ved tavlen, så luk din computer
  • Mobiltelefoner er altid i taskerne, når vi arbejder på klassen

Vigtigste regel af alle: Spørg, hvis der er noget, du ikke forstår. Du må spørge om alt. Når som helst, hvor som helst og om hvad som helst.

  • “Fail early, fail often”. Lav fejl, det lærer vi noget af
  • Hvis du kan modsige mig, så får du 12
  • Har du projekter i maven, så lytter jeg gerne.
  • Allerede om få uger kan I lave jeres egen blog, hjemmeside eller starte på en webshop. Så hvis I har projekter, som I vil have hjælp til, så lytter jeg gerne
  • Her er et af mine projekter: NGO arbejde i Afrika: http://mama-merete.org/

Hvorfor tror du, at de regler gælder? Diskuter 2 og 2

1.2 Hvad er informatik

Diskuter i grupper, hvad i tror, at faget her går ud på.

  • Hvad skal I lære
  • Hvad kunne I tænke jer at lære
  • Hvad skal vi bruge faget til
  • Prøv at google begrebet “computational thinking”. Hvad går det ud på, og hvorfor kan det være relevant i faget her
  • Hvad kunne du forestille dig, at “digital dannelse” går ud på

1.3 Perspektiv på informatik

  • IT er både teknik og samfund
  • I skal lære “computational thinking”, for det er en grundkompetence
    • Sprog er en grundkomptetence: Dansk og engelsk
    • Skrivning er en grundkomptetence
    • Matematik er en grundkomptence
    • Computational thinking er ved at blive en grundkompetence
  • I 2020 vil vi mange 19.000 eksperter https://atv.dk/artikler/artikel/her-er-tekniske-it-uddannelser-hvor-er-mangel-paa-specialister
  • Alene Systematic i Aarhus kunne gort bruge 50 mand.
  • Ikke kun kodning, også “digitalisering”, dvs. økonomiforståelse + IT

1.4 Prototyper i PowerPoint.

En prototype er en slags for-version af et program, og I skal nu lave en prototype til en hjemmeside.

Der skal være 3 – 5 slides, som fortæller lidt om jer selv. I behøves ikke at skrive så meget, få sætninger på hver side er nok. Det behøves ikke engang at være rigtigt, hvad I skriver Til gengæld skal I gøre noget ud af sidens udseende, og man skal kunne navigere mellem siderne. Se videoerne igennem. Den første video får du brug for, den anden kan du plukke idéer fra.

Vis protypen først for din makker, så for din gruppe. Det er et plus, hvis du har lidt humor med. Prøv at spørge din makker, hvad du evt. kan gøre bedre og lav forbedringerne.

Hvis du vil brilliere, så brug gerne disse layouts til din prototype.

1.5 Spam

Hvad er spam?

Her er en video om at lave sjov med spam

Selv øvelsen: Uønsket reklame = spam. Hvis den er designet til at lokke oplysninger ud af dig, så er det også phishing.

  • 2 og 2. Skriv 1 spammail, hvor du prøver på at lokke folk til at klikke på et link i mailen. Linket fører dig hen til en falsk hjemmeside
  • Lav en skabelon i PowerPoint, som er den falske hjemmeside, som du skal ledes hen på. Meningen er, at du vil lokke navn og mailadresse ud af folk. Giv den gas, prøv at lokke noget ud af folk 🙂

1.6 Kahoot

https://play.kahoot.it/v2/?quizId=9ec3c0b1-9ea4-486d-9411-2ddd50ac0bef