Lektion 2. Målgrupper

Forberedelse

  • Læs kapitel 1 og kapitel 2 i lærebogen

Formål

  • Lære om målgrupper
  • Lære om AIDA

Fælles gennemgang

Fra sidst

  • Hvad skal vi lære i faget her sådan cirka
  • Hvad er “computational thinking”
  • Hvorfor er computational thinking vigtig, selv hvis du ikke arbejder som fuldtids programmør
  • Hvad er en prototype/model, og hvad bruger vi den til

Lektien til denne gang

  • Gennemgå Minerva
  • Gennemgå AIDA
  • Se videoen her og diskuter
  • … følger vi AIDA?
  • … hvad er der af direkte og indirekte reklame i videoen

Minerva:

Minerva
AIDA modellen
Aida modellen

AIDA (S)

Øvelser

2.1 Flirtefie og Scorekaj

Scorekaj har efter mange forgæves forsøg endelig fået en date med Flirtefie. Han vil invitere hende på restaurant. Hvor skal han invitere hende hen, hvis hun er hhv. rosa, blåt, violet eller grønt eller segment i Minervamodellen?

Scorekajs kammerat Søren Succes tilhører det blå segment. Hvilket parti stemmer han på og hvilken bil kører han i, hvis han er typisk for det blå segment

Scorekaj vil gerne imponere FlirteFie fra første øjeblik. Hvilken bil skal han hente hende i, hvis hun skal hentes i en bil, der passer til hhv. rosa, violet eller grønt segment.

2.2 Hvem er du

Placer dig selv i forhold til Minerva modellen. Find 3 – 5 ting i Minerva modellen, som du synes passer bedst på dig. Stemmer dine resultater overéns med det, du lærte ud fra links’ne.

Conzoom laver segmentering, dvs. opdeling af folk i målgrupper.

Familien Danmark
  • De opdeler danskerne i 9 undergrupper, se på samme side som før. Den første hedder A. Velfungerende husejere. Læs grupperne kort igennem og prøv at placer dem i forhold til Minerva modellen
De første 2 af de 9 grupper

2.3 AIDA(S)

  • Hvorfor kalder nogle AIDA for AIDA(S). Du skal Google svaret

2.4 ScoreKaj og FlirteFie hjælper FumleFinn og Ulla Usikker

FumleFinn er brændt meget varm på SødeSigne, men han aner ikke, hvordan han skal gribe det an. ScoreKaj laver følgende køreplan for ham i al hast:

  • Tag noget tøj på, som du føler dig godt tilpas i
  • Smil til hende og bemærk, om hun smiler igen
  • Hvis hun smiler tilbage et par gange, så gå hen til hende
  • Sig pænt hej og spørg, hvad hun laver (også selvom FumleFinn godt ved det, for han har forhørt sig overalt)
  • Se om I har nogle fælles interesser
  • Snak om din store interesse, som er computerspil, og pral med, at du er Jyllandsmester i CounterSrike
  • Spørg om hun vil med i biografen og se en splatterfilm
  • Efter et par gange hør, om hun vil være kæreste med dig

Kommenter køreplanen her.

  • Følger den AIDA
  • Er det en god plan (vær kritisk)

FumleFinn fulgte planen, men det gik galt

  • Lav et par ændringer i planen (brug AIDA til at se, hvor planen kan slå fejl)
  • Følger de nye ændringer AIDA
  • Kan man overhovedet bruge AIDA i den sammenhæng her

2.5 Analyse med AIDA

Se reklamen her for SIMS og analyser den med AIDA. Hvad er SIMS i øvrigt for et spil?

AIDASpørgsmål
ABlikfanget: Hvad er det første, du lagde mærke til, i reklamen
IFastholdelse: Hvad fik dig til at se længere tid på reklamen
DHvad vil reklamen have dig til at ønske
AHvad vil reklamen have dig til at gøre