Modul 12. Cookies og dark patterns

Forberedelse

  • Repeter kapitel 9. til og med afsnit 9.4
  • Læs bagefter afsnit 9.5 om dark patterns

Formål

  • Lære om cookies i sammenhæng med big data

Fælles gennemgang

Fra sidst

  • Hvis man skriver tal, er den mindste enhed et ciffer. Vi man 10 forskellige cifre, dvs. 0 – 9. Hvordan er det nu med data, hvad er den mindste enhed dér
  • Hvilke 4 slags cookies findes der
  • Hvad er 1. part og 3. part cookies, og hvad kan man bruge dem til

Lektien til denne gang

  • Nævn forskellige typer cookies
  • Gå ind på Berlingske Tidenes hjemmeside. Hvilke typer cookies bruger de, og hvor mange 3. part cookies får man “med i købet”, hvis man accepterer dem
  • Hvordan kan vi beskytte os mod cookies
  • Hvad er dark patterns

Øvelser

12.1 Hvilke cookies er i spil her

  • Du besøger ofte en datingsite. Ejeren af sitet registrerer, at du især interessere dig for profiler, der bor i Kolding og omegn. Datingprofiler fra Kolding og omegn vises nu øverst, når du besøger siden
  • En cookie registrerer, at du på en datingsite nu også interesserer dig for profiler med samme køn som dig. På en anden datingside, som du også er på, popper der pludselig invitationer op fra festarrangører, der laver fester for bi- og homoseksuelle
  • Internetforbindelsen til en webshop ryger, men da du får forbindelse igen, har den heldigvis gemt de varer, du lagde i kurven
  • En sportshjemmeside om fodbold ved, at du interesserer dig meget for AGF, som jo er verdens bedste fodboldhold (i hvert fald nogle gange 🙂 ). Derfor sætter den nyheder om AGF øverst.
  • En webshop husker mit password fra sidste gang, jeg var der
  • Du besøger en hjemmeside om Island, fordi du overvejer at besøge landet. Lige efter går du på Youtube og ser “helt tilfældigvis” en reklame for Island
  • En international webshop husker, at du foretrækker at se siden på dansk
  • Du køber ofte sneakers af mærket “I-amFantastic” på en webshop, der tilbyder alt mulig påklædning. Sitet sætter tilbud om sneakers øverst, når du besøger siden
  • På den Facebook kommer der nu også en masse sneakers-reklamer. Hvilken cookie?
  • En hjemmeside ved, at du har brugt i gennemsnit 3 minutter på siden, og du har besøgt siden 5 gange den sidste uge
  • Du besøger en webshop og ser på tøj. Pludselig kommer der en masse tøjreklamer på Facebook. Hvilken cookie er gået i gang
  • Også fra virkeligheden. Dagen efter, at jeg (din underviser) fyldte 50, kom der en masse reklamer op for Ældre sagen på min Facebook. Er det en cookie, der kan det? Og hvis ja, hvilken?

12.2 Forbrugerstyrelsen om cookies

Forbrugerstyrelsen har til opgave at hjælpe forbrugerne i Danmark. Hvis du f.eks. ønsker at klage over et køb, kan du gå til forbrugerstyrelsen.

De har råd og vejledning om cookies. Se den første side https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/digitale-tjenester/cookies-alt-du-skal-vide og gå bagefter ind på siderne her:

Ved den første side: Noter ned, hvad de skriver om cookies. Passer det med den viden, du har i forvejen om cookies.

Ved den anden side. Hvad siger de om 3. part cookies? Prøv at følge deres anbefalinger.

12.3 Dark patterns 1. En rejsehjemmeside

  • Gå ind på http://www.komlinjen.dk/cookies/cookieside/index.php som vist ovenfor
  • Klik dig rundt og se, at priserne ændres
  • En historie fra virkeligheden. En hjemmeside, der solgte flybilletter, satte priserne automatisk priserne op, når folk med Mac-computer besøgte siden. Er det det samme, som siden her gør, dvs. rette priserne til alt efter, hvilken adfærd de har.
  • Er der tale om dark patterns her

12.4 Dark patterns 2. Undersøg nogle sider

I Danmark skal det være lige så nemt at sige nej til cookies, som det er at sige ja. Nu skal vi se på nogle populære hjemmesider. Udfyld skemaet nedenunder som en tipskupon. Bemærk: Hvis du bruger dem ofte, så brug en anden browser, end du normalt gør. Udfyld således

  • Sæt kryds ud for “1”, hvis det er nemmere at sige ja end nej til cookies
  • Sæt kryds ud for “x”, hvis det er lige nemt at sige ja og nej til cookies
  • Sæt kryds ud for “2”, hvis det er nemmere at sige nej end ja til cookies

  • Findes Google som marketingcookie hos Politiet
  • Alt i alt: Er der tale om dark patterns
  • Ekstra opgave. En af hjemmesiderne på listen fik en dom for dark pattern. Kan du regne ud hvem? Start med at gætte på de virksomheder, der får et “x” på listen nedenfor. Jeg kan afsløre, at det sidste ord på deres forside er “Tilgængelighed” :-).
EjerAdresse1x2
Googlewww.google.dk
Danmarks Radiowww.dr.dk
Politiets hjemmesidehttps://politi.dk/
TV2www.tv2.dk
Zalandowww.zalando.dk/
Danmarks Meteorologiske Institutwww.dmi.dk
E-bokswww.eboks.dk
AirBnb, verdens største formidler af udlejningsboligerwww.airbnb.dk
Instagramwww.instagram.com/
Styrelsen for IT-sikkerhedhttps://www.digitalsikkerhed.dk/
Jyllands-Postenwww.jp.dk
Politikenwww.politiken.dk
Facebookwww.facebook.dk

12.5 Går Facebook og Google over stregen

I afsnit 9.3 er der et afsnit om, hvor tæt f.eks. Facebook og Google kan gå på os. Undersøg på nettet, om det virkeligt kan passe. Prøv f.eks. at undersøge, hvad man kan med Facebook Pixels. “Pixels” er Facebooks form for cookies.

12.6 Ekstra opgave: RyanAir

Gå ind på RyanAir og lad som om, at du vil købe en flybillet f.eks. fra Billund til London. Du skal selvfølgelig ikke købe den i virkeligheden, men kom så langt, som du kan, inden at du skal til at betale.

  • Hvor mange steder forsøger RyanAir på at sælge dig ekstra ydelser
  • Hvor mange steder synes du, at der er “dark patterns”