Forberedelse
- Læs kapitel 10 i bogen om Sociale medier mv. til og med afsnit 10.2
Formål
- Lære, hvad kommunikation og sociale medier er
- Lære om adfærd på nettet og de mulige konsekvenser af adfærd
Fælles gennemgang
Fra sidst
- Hvad er ophavsret for noget
- Hvad går databeskyttelsesforordningen ud på
- Hvad er personlige, private og følsomme data
- Hvilke konsekvenser har loven for f.eks. skoler og virksomheder
- Er der uddelt bøder for at overtræde loven
Lektien til denne gang
- Hvad er 1-vejs og 2-vejs kommunikation
- Hvad er et sociale medie
- Hvilke sociale medier tror I er de mest populære
Øvelser
15.1 De mest populære sociale medier
Gå på nettet og find ud af, hvilke sociale medier der er de mest populære i dels i Danmark, dels på verdensplan.
15.2 Liste over sociale medier
Ud fra din liste over de mest populære medier skal du/I plukke et par stykker
- Hvad er idéen bag mediet
- Hvem bruger typisk mediet
- Hvad er mediets stærke sider
- Hvad er mediets svage sider
- Hvilke brancher kunne især få gavn af mediet
- Afleverer brugerne data på mediet, der kan være kritiske for brugeren eller i konflikt med persondataloven
Her er Youtube som eksempel: Ideen med Youtube er, at alle kan lægge videoer ind. Alle aldersgrupper over det meste af verden bruger mediet. Stærk side: Meget billed-lig, kan vise komplicerede ting enkelt, god til video, kan bruges til reklamer. Svag side: Duer ikke til korte budskaber. Musikbranchen elsker Youtube, men også undervisning og andre er glade for det. Mange vil gerne reklamere over Youtube. Youtube registrerer, hvilke videoer du se, og Youtube adminsitreres af Google. Så Google lærer en masse om dig, hvis du ser Youtube-videoer.
15.3 LinkedIn
LinkedIn er et socialt medie, som man bruger en del på arbejdsmarkedet.
- Gå ind på www.linkedin.com og se, hvordan det ser ud
- Søg på navne, du kender. Det skal være folk (typisk voksne), som er på arbejdsmarkedet med “voksne” job. Dine forældre, en lærer eller en helt 3. person på arbejdsmarkedet. Find i alt 2 personer, som du/I undersøger.
- Hvad går LinkedIn ud på
- Hvad kan du bruge LinkedIn til
- Hvad kan virksomheder/organisationer bruge LinkedIn til
15.4 Internet fænomener
Udfyld skemaet herunder om internet fænomener
Et eksempel: I skemaet spørger jeg om, hvad et “billede” og hvad “dans” er. Ingen af delene er internetfænomener i sig selv. Men nogle få billeder/danse er gået verden rundt på nettet, så meget, så man kan kalde billedet for et internet fænomen.
Prøv om du kan finde eksempler fra virkeligheden, hvor begreberne er i spil. Tag også gerne et skærmfoto, hvis det kan hjælpe på dine forklaringer.
BEGREB | FORKLARING | EKSEMPEL |
ASMR | ||
#meToo | ||
Dans | ||
GIF | ||
Karen | ||
Musik | ||
Spam | ||
Boomer | ||
Troll | ||
Udfordringer |
15.5 Flere internet fænomener
Nævn og beskriv internet fænomener, som ikke er nævnt i opgave 15-4.
15.6 Brug af SoMe hverdagen
- Hvad er en “shitstorms”. Giv 1 – 2 eksempler
- Hvad tror I så, at en “candystorm” er for noget (det findes faktisk)
- USA’s præsident Donald Trump bruger tit tweets
- Hvordan bruger han tweets
- Giv eksempler på tweets, han har udgivet. Gerne nogle, der skaber debat. Søg evt. på nyhedssider som www.dr.dk
15.7 IT nu og i fremtiden
Diskuter i gruppen:
- Hvordan bruger du IT og SoMe
- Hvordan bruger dine bedsteforældre IT og SoMe
- Hvordan tror du, at næste generation vil bruge IT og SoMe, når de engang bliver teenagere
- Hvordan ser et socialt medie ud om 30 år
15.8 Ekstra opgave. SoMe og storpolitik
Der har været meget debat om, at russiske agenter har forsøgt at påvirke både det amerikanske valg og afstemningen om Brexit gennem de sociale medier. Selv Norge har beskyldt Rusland for at blande sig i deres valg. Søg på nettet og find ud af, hvad deres metoder er.