Modul 15. Din første app

Øvelser

15.1 Undersøg en regnemaskine

Inden du går i gang: Der er 2 vejledninger under spørgsmålene. Den første forklarer, hvordan du tager en kopi af noget. Den anden forklarer, hvordan du tester/sætter-i-gang i AppLab.

  • Log ind i App Lab, hvis du ikke allerede er logget ind
  • Lav en kopi af appen, så du har den lokalt (se nedenstående vejledning)
  • Kør appen, så du ser, hvad den kan
  • Prøv at forklare, hvad der sker i appen. Brug begreber som frontend, backend og variable i din forklaring

Sådan laver du en kopi eller et remix

  • I App Lab klik på knappen Bland igen (Remix). . Så har du en kopi, du kan arbejde med

15.2 Lav om på en apps udseende

Regnemaskinen som du lavede en kopi af i opgave 1, kunne måske godt trænge til et lidt pænere udseende. Gør den pænere. Du kan få lidt hjælp til at arbejde med udseende her. Videoen viser også, hvordan du kan lave en forside, så lav en forside til din app.

15.3 Din første app

  • Følg videoen herunder, og lav en valutaomregner. Valutaomregneren skal kunne omregne fra euro til kroner. Du skal kun se videoen indtil minuttal 9:01 Udvidelse af valutaomregneren
  • Det kan være en fordel at se videoen igennem først, så du ved, hvad du går ind til
  • Bagefter lav en valutaomregner ud fra videoen

15.4 Videre med valutaomregneren

  • Lav udvidelser til valutaomregneren. Se evt. videoen ovenfor videre fra minuttal 9:01. Udvidelser kan være
    • At den også kan regne fra kroner til euro
    • At den kan regne kroner til dollar og omvendt
    • At den kan regne kroner til britiske pund og omvendt
    • Du kan få ideer og inspiration i videnen nedenfor. Bl.a. lærer du at lave en forside.
    • Til de virkeligt dygtige: I den sidste del af videoen ovenfor lærer du at lave en fald-ned menu. Du må gerne prøve, om du kan få det til at lykkedes 🙂

Baggrund for opgaverne

Forberedelse

Fokus til din læsning:

  • Hvad er en variabel
  • Hvad kan vi bruge den til

Formål

  • Introducere variable
  • Arbejde videre i App Lab og lave en app med variable

Fælles gennemgang

 Fra sidst

  • Hvad går figuren nedenfor ud på
  • Hvordan kan vi være sikre på, at der f.eks. er en database bag de fleste programmer
  • Hvilke funktioner har de 3 lag
  • Hvorfor gemmer vi data i databasen og ikke i backend
     

Lektien til denne gang

  • Struktur i App Lab inkusive at man gemmer data i databasen
  • Eksempel på en valutaomregner, hvor jeg koder den fra bunden