Modul 12. Digitale forstyrrelser og dark patterns

Forberedelse

  • Læs resten af kapitel 8. Dvs. fra afsnit 8.10 Oplevelsesøkonomi og resten af kapitlet
  • Du skal mentalt forberede dig på, at jeg i lektionen beder alle om at aflevere mobiltelefonen i starten af timen. Du får den tilbage efter lektionen. Det er ikke en straf overhovedet, det er en del af læringen

Formål

  • Lære om digitale forstyrrelser
  • Lære om sociale medier og deres ikke altid lige fine måde at drive forretning på

Fælles gennemgang

Fra sidst

  • Hvad er data overhovedet
  • Hvilke typer data findes der
  • Hvad er forskellen på ustrukturerede og strukturerede data
  • Hvad er big data (den ultrakorte version)
  • Hvilke slags data kan indgå i big data
  • Hvad synes du om historien med mobiltelefonen
  • Lav burger-legen
  • Den vigtigste kilde til viden om dig = ikke cookies men din mobiltelefon

Lidt repetition:

Søren Smart kan godt lide at købe sko over nettet. Signe går ind på en webshop, f.eks. Zalando. En big–data virksomhed (f.eks. Google, Facebook eller andre, der er mange der arbejder med big data) har en marketing cookie hos Zalando, så de ved altså, at Søren har surfet på Zalando. Det vil sige, de kender ikke Sørens navn, de har kun IP-adressen på hans computer. De data, de har fra marketingcookien, er endnu ustrukturede.

Men: De analyserer data, og de finder hurtigt frem til, at det er Søren Smart, som har den pågældende IP adresse. Nu er deres data om Sørens besøg hos Zalando pludselig strukturede . Det varer nok ikke længe, før Søren får skoreklamer på hans Facebook eller andre, sociale medier.

Lektien til denne gang

I dag skal I aflevere jeres mobiltelefoner til mig. Det er ikke en straf!

Diskussionsoplæg

  • Hvorfor kan man sige, at hvis noget er gratis, så er du varen
  • Hvor lang tid varer en digital forstyrrelse ofte

  • Hvad er HOOK modellen

Øvelser

12.1 Digitale forstyrrelser: Et par spørgsmål til teorien

  • Hvad er oplevelsesøkonomi
  • Hvad menes der med “Hvis noget er gratis, så er du varen”
  • Forstyrrer du dine venner/veninder, når du sender en besked
  • Hvad er forskellen på en ekstern og en intern forstyrrelse
    • Hvilken form for forstyrrelse oplever du oftest: Ekstern eller intern
  • Lad os sige, at du har fået i alt 1 times lektier for. Hvis du undervejs får 3 digitale forstyrrelser, hvor lang tid tager det så dig cirka at lave lektierne inklusive forstyrrelser
  • Hvad er FOMO
  • Hvor mange følgere har de mest populære konti hos Instagram
    • Hvem er de meste populære i Danmark
  • Hvad kan vi bruge HOOK modellen til
    • Kan du genkende HOOK modellen på Instagram, Facebook, YouTube og/eller i dit ynglingsspil

12.2 Dine erfaringer med digitale forstyrrelser

  • Hvor meget tid bruger du i gennemsnit hver dag på digitale forstyrrelser
  • Se tilbage på den sidste lektion, du havde på HHX.
    • Hvor mange beskeder læste du i modulet
    • Hvor mange beskeder sendte du i modulet
    • Anvendte du andre digitale forstyrrelser, f.eks. en hurtig tur på Youtube eller lignende
    • Hvor meget tid tror du, du ialt bruger på digitale forstyrrelser i forbindelse med skolearbejde
  • Tror du, at vi påvirker vi hinanden til at bruge digitale medier mere end ellers
  • Når du sender en besked: Hvor hurtigt forventer du et svar
  • Bruger du for meget tid på din telefon
  • Hvor ofte tror du, at vi rører ved vores mobiltelefon

12.3 Eksempel på dark patterns: En rejsehjemmeside

  • Gå ind på http://www.komlinjen.dk/cookies/cookieside/index.php som vist ovenfor
  • Klik dig rundt og se, at priserne ændres
  • En historie fra virkeligheden. En hjemmeside, der solgte flybilletter, satte priserne automatisk priserne op, når folk med Mac-computer besøgte siden. Er det det samme, som siden her gør, dvs. rette priserne til alt efter, hvilken adfærd de har.
  • Er der tale om dark patterns her

12.4 Dark patterns hos Google og Facebook

Undersøg afsnit 8.12 og læs evt. mere her https://www.dr.dk/nyheder/udland/tidligere-ansat-laekkede-hemmelige-dokumenter-fra-facebook-beslutningerne-der-bliver.

  • Hvordan kan Instagram og Facebook skade unges selvopfattelse
  • Hvorfor kan Facebook tjene penge på hadske kommentarer
    • Hvis Facebook kan tjene penge på hadske kommentarer, vil de så have en interesse i IKKE at fjerne dem

12.5 Artikel om dark patterns

Læs artiklen: Dark patterns vildleder dig på nettet – lær at genkende de ufine metoder her. Artiklen giver en introduktion, men du ser den komplette oversigt her https://www.darkpatterns.org/types-of-dark-pattern

Udfyld skemaet her: Jeg har hjulpet dig lidt

ENGELSK UDTRYKDANSK OVERSÆTTELSEFORKLARING OG EKSEMPEL
Trick questionsTrick spørgsmål
Sneak into basket
Roach motel(Kakkelak-motellet???)Nemt at komme ind, men fandens svært at komme ud igen. Det er f.eks. svært at slette sin konto hos Amazon
Privacy zuckering
Price comparsion prevention
Misdirection
HIdden cost
Bait and switch
Confirmshaming
Disguised ads
Forced continutity
Friend spam

12.6 Går Facebook og Google for tæt på

I afsnit 8.3 er der et afsnit om, hvor tæt f.eks. Facebook og Google kan gå på os. Undersøg på nettet, om det virkeligt kan passe. Prøv f.eks. at undersøge, hvad man kan med Facebook Pixels. “Pixels” er Facebooks form for cookies.

  • Beskriv kort, hvad de gør
  • Vil du kalde det for dark patterns?

12.7 Evaluering af dagens arbejde

Hvordan har det været at arbejde uden mobiltelefoner. Var du mere effektiv end ellers? Fik du FOMO-abstinenser 🙂