Lektion 7. Grafisk formidling

Forberedelse

Formål

  • Lære noget om grafisk teori.

Fælles gennemgang

Fra sidst

  • Hvad bruger man disse billedformater til: .jpeg/.jpg, .gif, .png og .bmp
  • Vi har stadigvæk 4 større temaer:
    • Tema 1. Lær GIMP at kende
    • Tema 2. Lag
    • Tema 3. Frilægning
    • Tema 4. Videregående GIMP, herunder reparation af billeder + komposition
  • Hvordan er det gået med de første 4 temaer?

Lektien til denne gang

  • Vis filmen her. En “sand” mester i at lave billeder. Diskuter, hvad hun gør godt
  • Hvorfor er den øverste figur bedre end den nederste
  • Farver. Jeg undskylder på forhånd, at farverne ligner både det svenske flag og et unævneligt dansk fodbold fra det vestlige Malmø undskyld det vestlige København. Hvis der ellers er forskel på de 2 steder!
  • Former. Bland dine geometriske figurer

Øvelser

Øvelser i GIMP eller PhotoShop skal du lave individuelt. Andre øvelser må du gerne lave i grupper.

7.1 Grafiske elementer hos Jysk (opgave til kapitel 2 i grafisk.systime.dk)

Dså ind på https://jysk.dk/katalog og find deres seneste tilbudsavis. Besvar følgende spørgsmål:

  • Er der en tydelig afsender på tilbudsavisen fra JYSK?
  • Ud fra brochuren, hvem er så JYSKs målgruppe? Hvem appellerer de til?
  • Bedøm ud fra brochuren: Er JYSK et discountprodukt (som f.eks. ALDI), er det et luksusprodukt (som f.eks. B&O og produkter fra Mac, iPods og den slags) eller noget midt imellem? Hjælp: Prøv at skriv et par nøgleord ned om de signaler, du synes at layoutet sender.
  • Se på brochuren som “Den gode film”. Er der en hovedrolleindehaver, nogle tydelige biroller og statister. Eller er det hele rodet sammen?
  • Hvilke farver bruger de som baggrundsfarver. Passer det med teorien? Teorien siger, at baggrundsfarver helst skal være tilbagetrukne og kølig
  • Hvilke farver bruger de som forgrundsfarver? Passer det med teorien om, at forgrundsfarver skal være fremhævende.
  • Hvordan fremhæver JYSK budskabet. Hvad træder mest frem, og hvorfor gør det det?
  • Er der en god balance mellem forgrund og baggrund? Dvs. træder forgrunden træder frem og baggrunden holder sig i baggrunden. Er der også balance mellem tekst og billeder?
  • Hvad er en splash og hvad bruges den til?
  • Bruger JYSK grafiske former. Med grafiske former menes cirkler, streger, firkanter eller en “splash”. Bruger de anden form for grafik, f.eks. et logo eller andet?
  • Er deres billeder bare firkantede, eller er de fritlagte. Frilagt vil sige, at man skærer baggrunden og andet væk, og kun beholder selve motivet – f.eks. en dyne.
  • Bruger de virkemidler med f.eks. at stille billederne på skrå eller billeder, der lapper ind over hinanden? Går de tæt på deres motiver, f.eks. viser ansigter på mennesker helt tæt på, eller er de langt fra?
  • Tæthed kontra tomhed. Er der meget information i avisen? Er der meget plads omkring billederne fra JYSK? Er der mere plads omkring nogle af billederne end andre, og har de dyreste produkter fået mest plads omkring sig?
  • Skrifttyper eller typografi: Bruges der kun store bogstaver, kun små bogstaver, eller begge dele? Er der små fødder (seriffer) på skriften? Passer det med teorien om, hvornår man bruger sans-serif og serifskrift?

7.2 Farver (opgave til kapitel 4 i grafisk.systime.dk)

  • Lav en PowerPoint med 7 dias. Skriv i hvert dias “Her er en tekst”. Brug en skrifttype, der egner sig som overskrift. Brug forskellige farver til alle dias, dvs 1 forgrundsfarve og 1 til baggrunden. Begrund dine valg af farver.
  • Besøg hjemmesiderne herunder. Beskriv deres valg af farver. Brug ord som “forgrundsfarver”, “baggrundsfarver” og “kontrastfarver”. Fortæl også, hvad du synes om deres farvevalg, er det heldigt eller uheldigt?

7.3 Former (opgave til kapitel 5 i grafisk.systime.dk)

  • Hvad er geometriske former og hvad er organiske former? Giv eksempler med billeder, du finder i Googles billedsøgning.
  • Hvad er en sammensat form? Giv eksempler med billeder, du finder i Googles billedsøgning.
  • Besøg hjemmesiderne fra øvelserne til kapitel 3 og 4. Beskriv deres valg af former. Brug ord som “geometriske former”, “organiske former” og “sammensatte former”.
  • Besøg igen de 6 hjemmesider fra opgave 5.3. Beskriv deres logoer. Passer de til den virksomhed, de repræsenterer? Giv mindst 2 grunde til, hvorfor de passer og tilsvarende 2 grunde til, at de ikke passer. Kom med 1 forslag til forbedringer.
  • Ekstra opgave. Find mindst 5 forskellige øletiketter. Brug evt. Googles billedsøgning. For hver af de 5 etiketter skal du beskrive dem ud fra: Tekst, farver og former. Brug fagudtrykkene fra kapitel 3, 4 og 5.

7.4 Det gyldne snit

  • Lav et oplæg til klassen om, hvad “det gyldne snit” er for noget. Find gerne tekster, billeder og videoer, der kan hjælpe dig med at forklare, hvad det går ud på.

7.5 Ekstra opgave. Birgittes Blomster

Tag fat på Birtittes Blomster i det næste opgavesæt