Mini-projekt 1g-3 Inflation

Forberedelse

Formål

  • Bruge den økonomiske teori på at forstå aktuelle emner

Fælles gennemgang

Fra sidst

  • Hvad bruger vi det økonomiske kredsløb til
  • Hvad er inflation
  • Hvad er crowding-out

Fælles gennemgang

Inden du går i gang: Opgaven løses i grupper, og I skal fremlægge for klassen hele gruppen med en PowerPoint.

Opgave 1. Redegørelse

Redegør for følgende:

  • Hvad er inflation. Slå det op i bogen og forklar det
  • Hvad er konjunkturer
  • Hvad er konjunkturregulerende økonomisk politik
  • Slå begrebet “Phillipskurven” op i bogen. Hvad går det ud på
  • Hvilke “farer” er der typisk ved højkonjunktur
  • Hvilke “farer” er der typisk ved lavkonjunktur

Opgave 2. Analyse

Læs artiklerne: https://nyheder.tv2.dk/penge/2022-05-10-priserne-fortsaetter-i-vejret-ikke-set-i-min-levetid-siger-oekonom, https://www.dr.dk/nyheder/penge/de-seneste-40-aar-er-priserne-aldrig-steget-saa-meget-som-nu og https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-05-10-kommentator-inflationen-er-et-djaevelsk-problem-for-regeringen

Brug udbuds- og efterspørgselskurver samt det økonomiske kredsløb til at forklare

  • Hvis regeringen giver varmecheck til ældre, hvad er det så for en type økonomisk politik
  • Hvilken type økonomisk politik kan bekæmpe inflation – og hvorfor er de næppe så populære i befolkningen

Tip 1. Når du analyserer med udbuds- og efterspørgselskurver, så brug kurver for generelt udbud og generelt efterspørgsel.

Tip 2. Du må gerne bruge mine kurver under Vejledninger > Vejledning 2. Udbuds- og efterspørgselsdiagrammer

  • Vis i et udbuds- og efterspørgselsdiagram først hvad der sker på markedet for benzin, hvis regeringen vedtager en CO2 afgift
  • Vi antager nu, at afgiften gør, at benzinen nu koster kr 20 pr liter, og at folk nu køber elbiler. Vis, hvad der sker med markedsligevægten for elbiler