Modul 01. Introduktion og prototyper

Forberedelse

  • Ingen lektier til modulet her

Formål

  • Introduktion til, hvad informatik er, og arbejde med prototyper

Dagsorden

  • Hvem er jeg
  • Hvem er I
  • Facon: Meget gruppearbejde, korte fremlæggelser, få eller ingen PowerPoints
  • Facon: ALT materiale (næsten) findes her på siden

Øvelser

1.1 Regler

 Jeg forventer:

  • Lav dine ting og vær forberedt
  • Vær aktiv i timerne på den fede måde
  • Hvis ikke, så lad være med at forstyrre de andre
  • Når der sker noget ved tavlen, så luk din computer
  • Mobiltelefoner er altid i taskerne, når vi arbejder på klassen

Vigtigste regel af alle: Spørg, hvis der er noget, du ikke forstår. Du må spørge om alt. Når som helst, hvor som helst og om hvad som helst

Hvorfor tror du, at de regler gælder? Diskuter 2 og 2

  • “Fail early, fail often”. Lav fejl, det lærer vi noget af
  • Hvis du kan modsige mig, så får du 12
  • Har du projekter i maven, så lytter jeg gerne.
  • Allerede om få uger kan I lave jeres egen blog, hjemmeside eller starte på en webshop. Så hvis I har projekter, som I vil have hjælp til, så lytter jeg gerne
  • Vi har et samarbejde med Koldinghus, og dem skal I nok komme til at høre mere om
  • Her er et af mine projekter: NGO arbejde i Afrika: http://mama-merete.org/

1.2 Hvad er informatik

  • I fremtiden kommer den digitale verden til at fylde endnu mere end nu. Derfor skal vi lære dem grundigt at kende. Selv hvis du aldrig kunne finde på at kode noget som helst, så fylder digitale værktøjer til at fylde enormt i din hverdag både nu og fremover.
  • JA, vi skal lave noget kodning. Men processen frem mod at man har en app er mindst lige så spændende. Det gælder både design delen og projektledelse
  • Der er mange folk, der arbejder med appudvikling, uden de koder så meget som en linje overhovedet

En illustration af, hvad informatik er. På overfladen er faget teknisk, men mennesker spiller en mindst lige så stor rolle som teknikken. Til gengæld er faget kreativt.

1.3 Tip 13 rigtige

Du kan finde svarene ved at gå ind på min hjemmeside https://bliv-klogere.ibc.dk

SPØRGSMÅL1X2
1. Hvor finder du lærebogen til fagetVi skal bruge en lærebog fra SystimeLærebogen findes spredt ud på de 3 emnerDer findes 1 samlet lærebog under hovedmenuen Informatik C
2. Hvor mange kapitler er der i lærebogen161820
3. Hvad er titlen på kapitel 3Det grafiske puslespilForberedelser til en appUdviklingsmodeller
4. Øverst i hvert afsnit af lærebogenEr der ingen indholdsfortegnelseEr der en helt almindelig indholdsfortegnelseDer er en indholdsfortegnelse, og man kan klikke på alle kapitler og afsnit
5. Det første ord i kapitel 10 er“I maj 2018”“Kort fortalt går loven ud p唓Et eksempel fra gymnasieverdenen”
6. Hvor mange delemner er der i informatik345
7. Hvor mange moduler er der under øvelser til del 1 Udvikling789
8. På forsiden af min hjemmeside finder du et billede og et citat afAnders AndBill GatesPippi Langstrømpe
9. Under hvert modul står der, hvad du skal forberede. Hvad står der under modul 2Læs kapitel 1 og kapitel 2Læs kapitel 1 og kapitel 2 i lærebogen til og med afsnit 2.1.Noget helt tredje
10. Hvor mange opgaver er der til modul 17567
11. Hvad er et af formålene med modul 17 At lære om cookiesAt lære om programmeringAt lære om IT sikkerhed
12. Hvor mange vejledninger og videoer findes der 3 sider med vejledninger, 5 sider med videoer 2 sider medvejledninger, 8 sider med videoer 2 sider med vejledninger, 9 sider medvideoer
13. Hvad hedder den sidste video på siden “Video 2”Billedbehandling i PowerPointPrototyper i PowerPointBrug af variable i kodning

1.4 Prototyper i PowerPoint.

En prototype er en slags for-version af et program, og I skal nu lave en prototype til en hjemmeside. Man bruger prototyper som forslag, hvis man f.eks. skal vise et forslag til en hjemmeside til en kunde som et led i projektledelsen. Du skal nu lave et sådant forslag

  • Lav en prototype i PowerPoint
  • Emne: En isbutik, en webshop med tøj eller sko, en fanside for en sportsklub eller for Koldinghus
  • Der skal være minimum 3 slide
  • Tekstindholdet er ikke så vigtigt
  • Til gengæld skal du gøre noget ud af sidernes udseende, og man skal kunne navigere mellem siderne. Se videoerne igennem. Den første video får du brug for til at lave din PowerPoint. Den anden video kan du plukke idéer fra til billedbehandling i PowerPoint.

Vis protypen først for din makker, så for din gruppe. Det er et plus, hvis du har lidt humor med. Prøv at spørge din makker, hvad du evt. kan gøre bedre og lav forbedringerne.

Hvis du vil brilliere, så brug gerne disse layouts til din prototype.

1.5 Spam

Hvad er spam?

Her er en video om at lave sjov med spam

https://www.youtube.com/watch?v=usiyADqD7XQ&list=PLjaZD_N3WCf-SzY9lQqsUNbubksD_KCPT&index=4

Selv øvelsen: Uønsket reklame = spam. Hvis den er designet til at lokke oplysninger ud af dig, så er det også phishing.

  • 2 og 2. Skriv 1 spammail, hvor du prøver på at lokke folk til at klikke på et link i mailen. Linket fører dig hen til en falsk hjemmeside
  • Lav en skabelon i PowerPoint, som er den falske hjemmeside, som du skal ledes hen på. Meningen er, at du vil lokke navn og mailadresse ud af folk. Giv den gas, prøv at lokke noget ud af folk

1.6 Quizlet om informatik

Se 01 Informatik C start https://quizlet.com/_6y77fn?x=1jqt&i=286iey