Forberedelse
- Læs kapitel 4 fra sid 72 til og med side 78, dvs. hele afsnit 4.1 Hvad er et marked og afsnit 4.2 Efterspørgsel inklusive alle underafsnit
- Se video
- Gå ind på min hjemmeside under International økonomi B under videoer 3: Udbud og efterspørgsel https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/video-2-udbud-og-efterspoergsel/. Se video 01 Intro til udbuds- og efterspørgelskurver og video 02. Efterspørgselskurven
- Priselasticitet. Gå ind på min hjemmeside under videoer 4: https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/priselastisiteter/ og se den enlige video der
- Vil du lære at tegne udbuds- og efterspørgselsdiagrammer i PowerPoint? Gå ind på hjemmesiden her under MS-Office > Videoer 3. Kurver og prototyper i PowerPoint https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/videoer-4-kurver-og-prototyper-i-powerpoint/
- Bemærk: Du står overfor et vigtigt og svært afsnit. Om du vil være direktør, salgschef, butiksansat eller økonomisk rådgiver for regeringen: Alle, der arbejder det mindste med økonomi, er nødt til at kende udbud og efterspørgsel. Hæng i fra start og spørg spørg spørg, hvis der er noget, som er bare det mindste uklart
Formål
- Lære forskellen på mikro- og makroøkonomi
- Lære, hvad et marked er
- Forstå efterspørgselskurven og hvordan den flytter sig
- Lære hvad priselasticitet er
Fælles gennemgang
Fra sidst
- Hvad er hhv. finans-, penge- og valutapolitik
- Argumenter for og imod om staten skal prøve at udjævne konjunktursvingninger
- Selv hvis staten blander sig, hvorfor kan det så være rigtigt svært at gøre det rigtigt
- Hvordan kan staten modvirke konjunktursvingninger

Lektien til denne gang
Kristent kors | Økonomernes kors |
- Mikroøkonomi = Fokus på enkelte agenter, f.eks. en vare og prisdannelsen. Udbud og efterspørgsel, en forbruger, en virksomhed
- Makroøkonomi = Fokus på landet som helhed
- Diskussion: Hvad er et marked
- I bogen står der (lær det udenad): “Jo højere prisen på en vare er, jo lavere er den efterspurgte mængde alt andet lige”. Hvad menes der med det?
- Gennemgå hvordan efterspørgselskurven opstår
- Hvad kan få efterspørgselskurven til at flytte sig, når nu prisen ikke kan
- “Den usynlige hånd”
- Priselasticitet
- Udnytter myndighederne den lave priselasticitet på cigaretter
- Hvorfor er det enhver salgschefs drøm at mindske priselasticiteten på den vare, han/hun sælger. Det kan man f.eks. gøre gennem reklamer

Priselasticiteten flytter sig langs kurven + forskel på nødvendighedsvarer mv.
Fælles øvelse: Hvad afgører en vares priselasticitet (side 76 og 77 i bogen).

Øvelser
5.1 Definitioner
Forklar følgende:
- Hvad er et marked
- Hvad er en efterspørgselskurve, og hvorfor er den faldende
- Hvad er en markedsligevægt
5.2 Efterspørgselskurven
På side 74 i lærebogen finder du et billede af, hvordan efterspørgselskurven kan flytte sig:

Hvorledes kan efterspørgelskurven blive påvirket af:
- Stigende indkomster i samfundet
- Gode reklamer for den vare, der er tale om
- Prisfald på substitutter
- Prisstigninger på komplementære produkter
- Efterspørgelskurven på broccoli, hvis en TV-læge i den bedste sendetid fortæller, at 300 gram kogt broccoli om dagen i 2 måneder kan kurere næsten alle sygdomme
5.3 Se video om efterspørgelskurven
- Se video 05. Når efterspørgselskurven flytter sig på min hjemmeside under International økonomi > Videoer > Videoer 03. Udbud og efterspørgsel. https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/video-2-udbud-og-efterspoergsel/. Stemmer videoen med, hvad du har lært indtil nu om efterspørgselskurver
5.4 Følg en video om priselastiteter
Inden du går i gang: Hvis du er i tvivl om, hvordan man beregner ting som f.eks. indekstal, vækstrater/procentvis ændringer mv., så er der hjælp at hente. Jeg har en serie videoer under International økonomi B > Videoer > Videoer 11. Videoer 11. Beregninger i Excel til IØ: Diagrammer, indekstal, vækstrater og regression. https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/videoer-11-beregninger-i-excel-til-international-oekonomi/
- Hvad er en priselasticitet, og hvad kan vi bruge den til
- Hvorfor vil enhver salgschef gerne sælge en vare, der er uelastisk
- Gennemfør beregningen i den enlige video på min hjemmeside under International økonomi > Videoer > Videoer 04. Priselasticiteter. Excel- arket herunder kan nok hjælpe dig lidt
5.5 Træning i priselasticiteter
Beregn priselasticiteterne og brug Excel til alle udregninger. Afgør for hver vare, om du finder din beregnede værdi realistisk eller ej.
- Salt stiger fra 10 kr kiloet til kr 12 kr. Det medfører en nedgang i salget fra 521 til 520 tons om året
- Vejsalt stiger fra 5 kr kiloet til 10 kr kiloet. Det medfører en nedgang i salget fra 1.333 tons til 1.300 ton om året
- Den nye Iphone stiger med 20% i pris. Det medfører en stigning i den solgte mænge fra 500.000 solgte styk til 510.000 solgte styk
- Citroen C1 stiger som den eneste mikrobil fra kr. 80.000 til kr. 90.000. Salget falder med 40%
- Citroen C1 stiger i pris fra kr. 80.000 til kr 90.000, men de andre mikrobiler stiger tilsvarende i pris. Salget falder fra solgte 10.000 pr år til solgte 6.600 pr år
- Kantinen på IBC hæver priserne på sandwich med 30%. Alt andet koster det samme som før. Antal solgte styk falder fra 500 til 495 pr uge
- CocaCola hæver priserne med 15%. Det medfører en nedgang i salget fra solgte 140.000 liter pr år til solgte 70.000 liter pr år
5.6 Opgave 1 side 39. E-kurvens priselasiticet
Opgaven finder du på side 39 i øvebogen. Her er teksten:
- I figur A har vi opstillet tre forskellige E-kurver.
- Hvordan vil du overordnet karakterisere priselasticiteten for hver af de tre E-kurver?
- Giv eksempler på varer eller tjenester, hvis E-kurver passer til ovenstående tre diagrammer. Gerne mindst to eksempler for hver af de tre E-kurver.
- Priselasticiteten ændrer sig langs en E-kurve. I figur B arbejder vi videre med grundbogens figur 4.3 om ferierejser til Thailand. I grundbogen regnede vi ud, at Ep for rejser til Thailand ved 10.000 kr. pr. rejse var -2,0. Vi skal nu have beregnet Ep ved en pris på 9.000 kr. pr. rejse. Hvis prisen sænkes med 1.000 kr. til 8.000 kr. pr. rejse, stiger antal af solgte rejser – som du kan se i figuren – til 280.000.
- Du bedes nu udregne priselasticiteten ved prisen på de 9.000 kr. pr. rejse. Brug formlen i afsnit 4.2.1.
- Hvor stor er din udregnede priselasticitet ved 9.000 kr. i forhold til priselasticiteten ved de 10.000 kr.?
- Du har sikkert allerede nu gennemskuet, hvordan det går med priselasticiteten, hvis prisen sættes yderligere ned. Hvad når du frem til?
- Hvordan går det med rejsebureauets omsætning (pris gange mængde), når prisen sættes ned? (Vær opmærksom på, at det optimale overskud afhænger af udviklingen i omkostningerne, så det kan du ikke sige noget om her).
- Du er nu direktør for det firma, der sælger rejser til Thailand. Hvis du vil øge omsætningen, skal du så sætte prisen op eller ned?
- Ekstra. Prøv at gætte på priselasticiteten på varer som f.eks. salt, kyllingekød, mikrobiler (f.eks. Citroen C1) og Iphones
- Hvorfor er det enhver salgschefs våde drøm at sænke priselasticiteten på de varer, han/hun er ansvarlig for

