Modul 01. Kap 1 og 2. Samfundsøkonomiske mål og sektor modellen

Forberedelse

  • Repeter kapitel 1 og 2 i lærebogen. Dvs. hele kapitel 1 og 2 minus siderne 34 – 37 om forsyningsbalancen

Formål

  • Hvad er økonomi og især hvad er international økonomi
  • Repetition af kapitel 1 og 2
  • Introducere OneNote Klasserum til at “aflevere” lektier i.

Regler

I kender reglerne

  • Ingen skærme under tavlegennemgange
  • Samarbejde om undervisningen
  • Spørg, spørg, spørg. Der er INGEN DUMME SPØRGSMÅL, kun DUMME SVAR
  • Diskuter faget med hinanden

Vil du have topkarakter?

  • Modsig mig
  • Læs nyheder og spørg mig: “Lars, hvorfor vil EU ikke lade Sydeuropa føre lempelig finanspolitik”
  • Byd ind
  • Lav ekstraopgaverne og vis det på klassen, at du har lavet dem

Arbejdsbelastning

  • International økonomi er et af de rigtigt tunge fag
  • 5 – 10 siders forberedelse til hver gang
  • Lad være med at komme bagud, for der er mange begreber i faget

Fælles gennemgang

Nogle fagbegreber

  • Fælles øvelse: Hvad er “økonomi” = https://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98konomi + “knappe ressourcer”
  • International økonomi = “political economy” på engelsk. Faget hedder i virkeligheden nationaløkonomi
  • Hvorfor skal
    • Erik Elev interessere sig for IØ
    • Luise Leder interessere sig for IØ
    • Signe Salgsdirektør og hendes kæreste Morten Marketing interessere sig for IØ
    • Antwort: “Mitsprechen”
  • List de 7 samfundsøkonomiske mål

I det samfund her er der kun en enhed: Husholdningen. (masaii landsby i det nordlige Tanzania):

HER skal vi bore efter vand
Masaii landsby i det nordlige Tanzania, som har fået penge til deres første vandboring. Mama-Merete.org hvis du er interesseret
  • 2-sektor model

Opgaver

1.1 Kvantitative eller kvalitative kilder

Er udsagnene her kvantitative eller kvalitative

  • Danmarks Statistik offentliggør, at Danmark sidste år havde et overskud på betalingsbalancen på 20 mia kr.
  • Et opslag på Facebook fra socialdemokratiet bliver delt på Facebook. Opslaget roser regeringen og siger, at “den er fantastisk”
    • En supplerer med en bemærkning om “De viser fantastiske økonomiske resultater”
    • En borgerlig vælger er ikke enig: Han skriver: “De er så ringe som de overhovedet kan være”
    • En anden borgerlig vælger siger: “Danmark har en af verdens højeste skatteprocenter, og det lader til, at socialdemokratiet slet ikke har en nedbringelse af topskatten på dagsordenen”
    • Flere indlæg for og imod, nogle af dem lettere uhøflige
      • “De sidste par måneder er arbejdsløsheden faldet”
      • “Mette Frederiksen er grim og dum”
      • “De borgerlige politikere er enormt selvfede”
      • “Vores miljø får det værre og værre, for antallet af dyrearter i Danmark falder”
      • “Danmark har klaret sig bedre end Sverige under corona-krisen”
      • “Norge og Finland har klaret sig bedre end Danmark under corona-krisen”

1.2 Tjek på lektien

  • Hvad betyder “knappe ressourcer”
  • Hvad er BNP
  • Hvad er konjunkturbølger
  • Hvad er et multinationalt selskab
  • Hvilken sammenhæng er der mellem økonomisk vækst og arbejdsløshed
  • Hvad er inflation og deflation

Lidt hjælp: Hvis du ikke helt forstår hvad inflation er, så kik på billedet herunder:

Prisen på en toiletrulle i Venezuela
Prisstigninger i Venezuela gjorde, at en rulle toiletpapir for et par år siden kostede den stak pengesedler, som du ser til venstre i billedet. Det er kun blevet værre siden

1.3 Samfundsøkonomiske mål

  • List de 7 samfundsøkonomiske mål. Forklar, hvad de dækker over. Dvs. det er ikke nok at sige, at “økonomisk vækst” er et mål. Du skal også forklare hvad “økonomisk vækst” er for noget
  • Forklar, hvordan nogle af målene kan være i konflikt med hinanden
  • Du skal nu vælge et parti fra hvert af de 3 grupper. Ud fra deres hjemmeside skal du undersøge, hvordan de vægter de forskellige samfundsøkonomiske mål. For hvert mål skal du notere, om det har høj/middel/lav vægt eller slet ikke bliver nævnt. Hvis du/I er 4 i gruppen, så vælg 2 partier fra gruppe 3
    • Gruppe 1. Socialdemokratiet
    • Gruppe 2. Venstre og konservative
    • Gruppe 3. Enhedslisten, socialistisk folkeparti, radikale venstre, alternativet, dansk folkeparti, nye borgerlige og liberal alliance
  • Ekstra: Er der sammenhæng mellem de 7 samfundsøkonomiske mål og FN’s verdensmål
FN’s verdensmål

1.4 Det økonomiske kredsløb/sektormodellen

  • Forklar sektormodellen herunder
    • Hvad består de enkelte “kasser” af
    • Sæt navne på pilene. F.eks. får husholdningerne løn af virksomhederne, lige som husholdninger bruger løn på privatforbrug på varer, der er produceret af virksomhederne

1.5 Brug det økonomiske kredsløb/sektormodellen i praksis

Forklar ud fra modellen, hvordan følgende hændelser vil påvirke økonomien. Der er 3 muligheder:

  1. BNP vokser
  2. BNP skrumper
  3. Der sker ikke noget

Her er hændelserne:

  • Regeringen afskaffer topskatten
  • Regeringen hæver momsen på varer til det doobbelte
  • Regeringen beslutter at bygge en Kattegatbro mellem Sjælland og Jylland over Samsø
  • Pensionsalderen i Danmark hæves med 5 år.
  • Optimismen i den danske befolkning stiger, og folk øger deres forbrug.
  • Store lønstigninger i Danmark bevirker, at danske virksomheder mister markedsandele i udlandet
  • Sverige og Tyskland oplever en kæmpe økonomisk nedtur
  • Regeringen i USA går ind med massive tilskud til vindmølle energi
  • Bankerne hæver udlånsrenterne med henblik på at øge deres overskud
  • Bankerne øger deres negative indlånsrente (fra – 0,5% til – 1%)
    • Prøv at google begrebet “negativ indlånsrente”
  • På grund af corona bliver importerede varer i gennemsnit 10% dyrere
  • Zimbabwe og Venezuela importerer 20% færre varer fra Danmark
  • Regeringen vedtager massive grønne afgifter, bl.a. på benzin og diesel
  • Regeringen beslutter sig for at give tilskud til økologiske fødevarer
  • AGF bliver danske mestre i fodbold, hvilket får AGFs mange fans (anslået 2/3 af landets befolkning) til købe massive mængder Royal og Ceres øl for at fejre mesterskabet

1.6 Hvilken type økonomi

  • Forklar udtrykkene
    • Planøkonomi
    • Blandingsøkonomi
    • Markedsøkonomi
  • Argumenter for, hvad du synes er den dominerende økonomiske type i følgende lande
    • Danmark
    • England
    • USA
    • Grønland
    • Cuba
    • Kina
    • Tyskland

1.7 Diskussionsoplæg

Tag mindst 2 forslag fra nedenstående liste op. For hvert af de forslag, du vælger:

  • Hvis de bliver gennemført, hvad tror du så, at der sker
  • Find økonomiske argumenter for og imod forslaget. Brug gerne Google
  • Til sidst diskuter, om du mener, at forslaget er en god idé for samfundet eller ej.

Her er emnerne

  • Vi skal afskaffe topskatten i Danmark
  • Vi skal udflytte studiepladser fra de store byer: https://nyheder.tv2.dk/politik/2021-06-25-aftale-om-udflytning-af-uddannelser-pa-plads
  • EU skal afskaffe landbrugsstøtten. Landbrugsstøtten er på ca. 300 mia kr pr år, heraf ca. 7 mia. kr til Dansk Landbrug
  • Socialhjælp og arbejdsløshedsunderstøttelse i Danmark nedsættes til det halve
  • Giv alle gymnasielærere det dobbelte i løn + dobbelt SU til eleverne
  • Afskaf al gratis uddannelse i Danmark ud over folkeskoleniveau efter engelsk og amerikansk forbillede
  • Hæv priserne på benzin og diesel til det 3-dobbelte, så folk kører mere i el-biler
  • Det skal koste penge at gå til læge i Danmark
  • Vi skal bygge en bro over Kattegat fra Sjælland til Jylland med motorvej og jernbaneforbindelse
  • Emne efter eget valg, men du skal kunne argumentere for og imod med økonomiske og politiske/egne argumenter