Forberedelse
- Læs kapitel 8 fra og med afsnit 8.2.2 Statsbudget og statsgæld side 149 og resten af kapitlet
Fokusspørgsmål
- Hvad er det med “60%” grænse, som EU ligger op til
- Hvad er den strukturelle saldo for noget
- Hvad er forskellen på direkte og indirekte skatter
- Hvad er degressiv, proportional og progressiv skat
- Hvad er Laffer-kurven
Formål
- Det er vigtigt for økonomien den måde, som staten agerer på
- EU’s kriterier. Kik på statsgæld og forskellige former for skat
Fælles gennemgang
Fra sidst
4 hovedopgaver
- Styring af samfundsøkonomien vha
- finanspolitik, men også pengepolitik
- strukturpolitik et vigtigt redskab, herunder arbejdsmarkedspolitik og erhvervspolitik
- Levere offentlig service til befolkningen.
- Skaffe indtægter til det offentlige
- Sørge for en passende omfordeling af indtægterne
- Den offentlige sektor styres vha. FINANSLOVEN. Finansloven skal vedtages 1 gang om året inden jul (ellers er der ingen løn til de offentligt ansatte).
Multiplikator virkningen
Multiplikatorvirkningen og forskellige finanspolitiske multiplikatorer

Lektien til denne gang
EU har nogle regler: Stabilitets- og vækstpagten
- Underskuddet på statsbudgettet max 3%
- Statsgælden på max 60% af BNP
Sixpack
- EU må blande sig i de enkelte landes finanslove
Finanspagten
- Strukturelt underskud på max ½ af BNP
- Reglerne skal stå i landets love



- Spørgsmål: Hvilken økonomisk skole har vi fat i her. Tip: Hvilket samfundsøkonomisk mål sigter reglerne primært imod
Skat:
- Degressiv, proportional og
Øvelser
12.1 EU
EU har nogle regler:
Stabilitets- og vækstpagten
- Underskuddet på statsbudgettet max 3%
- Statsgælden på max 60% af BNP
Sixpack
- EU må blande sig i de enkelte landes finanslove
Finanspagten
- Strukturelt underskud på max ½%. BEMÆRK: Forklar kort, hvad et strukturelt underskud er
- EU’s regler skal stå i landets love
Du skal nu sammen skrive nøgleord ned til en artikel til Børneavisen og forklare
- Hvad kriterierne går ud på
- Hvad tankegangen er bag kriterierne (hvilken økonomisk skole klapper i deres små hænder over det her)
- Om EU landene overholder dem. Hvorfor/hvorfor ikke
Husk, at du skal kunne forklare det, så børn i 7 – 10 klasse kan forstå det. Brug gerne figurer fra bogen eller fra mit materiale, f.eks. figuren om det økonomiske kredsløb.
12.2 Skat
Del 1. Inspiration (10 – 15 min)
Læs de 2 artikler kort igennem. Diskuter i gruppen og formuler et undringsspørgsmål, som du kunne tænke dig at undersøge nærmere.
- Afskaffelse af topskat, lavere elafgift og tilbagerulning af Arne-pensionen: Her er Konservatives nye skatteudspil – Altinget: Arbejdsmarked
- Aartiers skattepolitik har øget til uligheden
- Har du selv et interessant spørgsmål om skat, fx om momsen virkeligt er social uretfærdig, pg om de rigeste virkelig betaler en ekstraordinær høj marginalskat i Danmark, så er du velkommen til at tage det op i stedet.
Del 2. Undersøgelsen
Formuler et spørgsmål og vis mig spørgsmålet.
Undersøg spørgsmålet nærmere, gerne ud fra både kvantitative og kvalitative kilder, og vær klar til at fortælle svaret til klassen.