Modul 16. Kap 9.2. Gini, fattigdom og omfordeling

Forberedelse

  • Læs i kapitel 9 fra afsnit 9.3.2 Ginikoefficient, fattigdom og klasseindeling til og med afsnit 9.4 Omfordeling af overførselsindkomster. Dvs. fra midten af side 169 til og med midten af side 177

Formål

  • Lære om ulighed og forskellige måder at måle det på
  • Lære om inddeling af samfundet i klasser
  • Se på omfordeling via overførselsindkomster

Fælles gennemgang

Fra sidst

  • Velstand >< velfærd
  • Forklar de 3 typer velfærdsstater: Universiel, selektiv og residual
  • Hvor høje ydelser giver de forskellige typer velfærdsstater
  • Hvor finder man de forskellige typer velfærdsstater

Lektien til denne gang

  • Lorenz-kurven = afstanden fra den totale lighed. 10% af gangen
  • Gini-koefficienten = størrelsen af arealet mellem diagonallinjen og Lorenz-kurven
    • Gini = 0, så er Lorenz-kurven lig med den skrå linje
    • Gini = 1, så er der max ulighed, og det er kun 1 person, der modtager al samfundets indkomst

Øvelser

16.1 Lorenz og Gini

  • Figur 9.6 ovenfor. Hvad måler 80/20 ratioen?
  • Hvordan opstiller man Lorenz-kurven?
  • Hvad er Ginikoefficienten?
  • Hvordan beregner man denne ud fra figur 9.6?
  • Figur 9.7 ovenfor. Hvordan vil du karakterisere uligheden med hensyn til indkomst i Danmark i forhold til de andre lande i figuren?
  • Tabel 9.3: Hvordan har Ginikoefficienten udviklet sig i Danmark? Hvad forstår vi ved absolut fattigdom? Og hvad er relativ fattigdom?
  • Giv grunde til, at Gini koefficienten har udviklet sig, som den har
  • I øjeblikket har vi en rød regering. Mindre ulighed i samfundet har været nøglepunktet for de røde partier gennem hele deres historie. Hvor meget snakker regeringen om at mindske uligheden

16.2 Klassesamfundet

  • Kommenter nedenstående. Virker inddelingen rigtig på dig eller er der ting, der undrer dig. Tror du, f.eks. at en tømrer kan tjene mere end en gymnasielærer
  • Hvilke tre inddelingskriterier er anvendt til opdelingen af befolkningen i de 5 klasser?
  • Prøv at placere din familie ind i skemaet. Så ser vi, om fordelingen i 2F afspejler samfundet. Inden vi gør det: Tror du, at 2F afspejler samfundet

16.3 Afsnit 9.4 Omfordeling af overførselsindkomster

Du skal gennemgå afsnit 9.4. I din gennemgang svar på følgende:

  • Hvordan er det samlede danske skattesystem indrettet med hensyn til progressivitet?
  • Hvad er overførselsindkomster? Nævn et par eksempler.
  • Figur 9.10 ovenfor: Prøv at sætte dig selv ind i modellen.
    • Hvorfra får du indkomster?
      • Hvor meget betaler du i skat (inklusive AMB)?
      • Hvor stor er din disponible indkomst?
  • Tabel 9.4 ovenfor
    • Hvilke krav skal man opfylde for at få de forskellige ydelser i tabellen?
    • Hvilke indkomstoverførsler er øget mest fra 2005-16?
    • Hvordan tror du, at det ser om 20 år fra nu.
      • Hvor kan Danmark evt. få et problem ud fra tabellen, og hvad kunne (har man allerede gjort) gøre ved det
  • Figur 9.11 ovenfor
    • Hvor stor en del af indkomstoverførslerne går til de 20 % fattigste i Danmark?
    • Hvor stor en del går så til andre indkomstgrupper?
    • Hvordan vil du karakterisere Danmarks placering i forhold til de andre lande i figuren?
    • Hvorfor er Storbritanniens placering foran Sverige ret så bemærkelsesværdig
  • Tabel 9.5 ovenfor
    • Opstil de 5 indkomstgrupper i rækkefølge ud fra, hvor meget de modtager i indkomstoverførsler i kroner.
    • Opstil derefter de 5 indkomstgrupper i rækkefølge ud fra, hvor meget de modtager i indirekte tilskud fra det offentlige i kroner.
    • Kan du ud fra tabellen se, hvilken beskatningstype (progressiv, proportional eller degressiv) momsen er?
    • Er omfordeling en effektiv måde at udjævne indkomstforskelle i samfundet på

Færdig før tiden?

Så start på opgave 17.5, som du finder i næste lektion.