Modul 27. Kap 15.1 EU og økonomisk integration

Forberedelse

  • Læs kapitel 15 til og med afsnit 15.2 . Dvs. fra side 303 og til og med midten af side 314

Formål

  • EU fylder på alle måder meget i Danmark. Vi skal i kapitlet gå i dybden med EU, især på det økonomiske område

Fælles gennemgang

Fra sidst

  • Hvad er protektionisme
  • Hvilke grunde kan man have til protektionisme. Ud over simpel egoisme 🙂
  • Hvad er told, og hvordan kan man bruge nedenstående figur til at forklare virkningen af en told
  • Hvad er et multinationalt selskab
  • Forklar “transfer pricing”

Lektien til denne gang

  • EU
  • Wanna-bees: Serbien, Bosnien, Kosovo, Albanien, Ukraine og ikke mindst Tyrkiet og Marokko. Sikkert også Skotland, hvis de løsriver sig fra England.
  • Diskussion: Hvorfor mon der er så mange lande, der vil med i EU
  • Ikke interesserede: Island, Schweiz, Norge
  • No-go: Hviderusland/Belarus
  • Det er nok næppe sket de sidste par tusind år, at vi siden 2. verdenskrig ikke har haft krige mellem lande i Europa. Borgerkrigen i Jugoslavien er en træls undtagelse
  • Så der er alt mulig grund til samarbejde
  • Graden af økonomisk integration
  • ØMU og de vigtige regler
    • Underskuddet på statsbudgettet må ikke være større end 3 procent af BNP.
    • Statsgælden må højst være 60 procent af BNP.
    • Inflationen må højst være 1,5 procentpoint højere end gennemsnittet hos de tre EU-lande, der har den laveste inflation.
    • Renten på langfristede obligationer må højst ligge 2 procentpoint over gennemsnittet hos de tre EU-lande, der har den laveste inflation

Diskuter kor: Tror du, at landene overholder reglerne?

Robert Mundells teori for at indgå valutaunion

  • Fuld mobilitet for arbejdskraft på tværs af landegrænserne
  • Lønninger og priser skal være fleksible på tværs af landegrænserne
  • Der skal være en mekanisme, som sikrer overførselsindkomster fra de velstående til de mere tilbagestående områder inden for valutaområdet
  • Måske er vi gået for hurtigt frem i EU
  • Øvelse: Både Danmark og Tyskland snakker om stor mangel på arbejdskraft i fremtiden. Set i det lys er det så en god idé, at f.eks. Rumænien og Bulgarien er med i EU

Øvelser

27.1 Det første afsnit

  • Hvad står betegnelserne EF og EU for?
  • Hvor mange medlemmer har EU nu?
  • Hvad betyder integration egentlig?
  • Hvilken forskel er der mellem integration i bredden og i dybden?
  • Hvad forstår vi ved Eurozonen?
  • Figur 15.2 herunder
    • Hvordan udviklede samarbejdet i EF/EU sig frem til ca. 2009?
    • Hvad fik kurven til at knække omkring 2009?
    • Hvordan tror du, at kurven har udviklet sig efter Brexit
  • Figurerne 15.3 og 15.4: herunder
    • Hvilke politiske organer dominerer i hver af de fire faser i beslutningsprocessen?
    • Hvilken rolle spiller Det Europæiske Råd?
    • Hvilken forskel er der mellem forordninger og direktiver?

27.2 Afsnit 15.1 Faser i den økonomiske integration

  • Figur 15.5 herunder:
    • Hvad sker der, når man bevæger sig ned ad „trappen“, med hensyn til integration i dybden?
    • Forklar, hvad der trin for trin føjes til samarbejdet, når man bevæger sig ned ad „trappen“
  • Figur 15.6 herunder
    • Hvad er et frihandelsområde?
    • Hvilke grupper har henholdsvis fordele og ulemper ved oprettelsen af et frihandelsområde?
    • Hvordan undgår man, at smarte lande udefra, der eksporterer varer ind i frihandelsområdet, får unfair fordele?
      • Vigtigt: Er spørgsmålet ovenfor aktuelt i forhold til, at Nordirland er gået med England ud af EU, men samtidig er grænsen mellem Nordirland og Irland helt åben. Irland er med i EU
  • Hvor mange gange søgte Danmark om optagelse i EF?
  • Figur 15.6 fra ovenfor igen:
    • Hvad er en toldunion?
    • Hvilke grupper har henholdsvis fordele og ulemper ved oprettelsen af en toldunion?
  • Hvad forstår man ved toldeskalation?
  • Figur 15.7 herunder:
    • Hvad er et fællesmarked?
    • Hvilke grupper har henholdsvis fordele og ulemper ved oprettelsen af et fællesmarked?
    • Med Det indre Marked fik EU oprettet et fællesmarked. Hvilke „fire friheder“ blev indført med Det indre Marked?

27.3 ØMU’en

  • Hvilke to dele består ØMU’en af?
  • Konvergenskrav:
    • Hvorfor har man opstillet dem?
    • Hvilke 4 krav er der?
  • ØMU’ens tredje fase:
    • Hvad skete der i ØMU’ens tredje fase?
    • Var Danmark med i denne?
    • Hvilke fordele indebar den tredje fase for de deltagende lande i ØMU’en?
  • Figur 15.8 herunder:
    • Men der var også nogle ulemper/begrænsninger ved deltagelse i ØMU’en. Hvilke økonomiske politikker blev ØMU-landene udelukket fra selv at føre?
    • Og hvilke blev der sat begrænsninger på?
    • Og hvilke økonomiske politikker var der så tilbage, som landene selv kunne træffe beslutninger om?
  • PIIGS-landene:
    • Hvilke lande er det?
    • Hvilket stort problem fik disse lande under finanskrisen?
  • Teorien om de optimale valutaområder:
    • Hvilke krav skal ifølge teorien være opfyldt, hvis der skal komme noget positivt ud af at lave en valutaunion?
    • Var disse krav opfyldt af de deltagende lande i 1999?
    • Hvorfor oprettede man så alligevel ØMU’en?
  • Figur 15.9:
    • Hvilke 11 lande i Europa har størst BNP pr. indbygger?
    • Hvor mange af disse 11 lande er ikke EU-lande?

27.4 Er EU grundlæggende monetaristisk eller keynesiansk

Diskuter ud fra ØMU’ens kriterier om du mener, at EU grundlæggende er monetaristisk eller keynesiansk

  • Underskuddet på statsbudgettet må ikke være større end 3 procent af BNP.
  • Statsgælden må højst være 60 procent af BNP.
  • Inflationen må højst være 1,5 procentpoint højere end gennemsnittet hos de tre EU-lande, der har den laveste inflation.
  • Renten på langfristede obligationer må højst ligge 2 procentpoint over gennemsnittet hos de tre EU-lande, der har den laveste inflation