Modul 07. Online markedsføring

Forberedelse

  • Læs kapitel 6 i lærebogen om online markedsføring

Formål

  • Lære om mulighederne for online markedsføring
  • Kunne skelne mellem owned media, paid media og earned media
  • Kunne foreslå forskellige strategier til online markedsføring
  • Inddrage sociale medier

Fælles gennemgang

Fra sidst

  • Hvad er brugervenlighed
  • Hvad kan vi gøre for at fremme brugervenlighed i vores design
    • Hvad er bedst til at involvere brugere: Vandfaldsmodellen eller den agile metode? Forklar
  • Hvordan kan vi teste for brugervenlighed

Lektien til denne gang

  • Hvad er et sociale medie
    • Man kan lave 2-vejs kommunikation
    • Email er et socialt medie
  • Owned, paid og earned media
Owned media

Øvelser

7.1 Online medier

  • Forklar forskellen på owned, paid og earned media
  • Giv eksempler også ud over bogen på, hvordan man kan bruge dem til markedsføring

7.1 De mest populære sociale medier

Gå på nettet og find ud af, hvilke sociale medier der er de mest populære i dels i Danmark, dels på verdensplan.

7.2 LinkedIn

LinkedIn er et socialt medie, som man bruger en del på arbejdsmarkedet.

  • Gå ind på www.linkedin.com og se, hvordan det ser ud
  • Søg på navne, du kender. Det skal være folk (typisk voksne), som er på arbejdsmarkedet med “voksne” job. Dine forældre, en lærer eller en helt 3. person på arbejdsmarkedet. Find i alt 2 personer, som du/I undersøger.
  • Hvad går LinkedIn ud på
  • Hvad kan du bruge LinkedIn til
  • Hvad kan virksomheder/organisationer bruge LinkedIn til

7.3 Liste over sociale medier

Du skal nu vurdere følgende sociale medier: Facebook, Facebook Messenger, Instagram, WhatsApp, LinkedIn, TikTok og YouTube.

  • Hvad er idéen bag mediet
  • Hvem bruger typisk mediet (dvs. hvilken aldersgruppe og cirka hvilke folk)
  • Hvad er mediets stærke sider
  • Hvad er mediets svage sider
  • Hvilke brancher/produkter kunne især få gavn af mediet

Her er Youtube som eksempel:

  • Ideen med YouTube er, at alle kan lægge videoer ind
  • Alle aldersgrupper over det meste af verden bruger mediet
  • Stærk side: Meget billed-lig, kan vise komplicerede ting enkelt, god til video, kan bruges til reklamer.
  • Svag side: Duer ikke til korte budskaber. Musikbranchen elsker YouTube, men også undervisere og andre er glade for det. Granturismo Cars er super glade for YouTube :-).

7.4 Lav en markedsføringsstrategi

Du skal nu foreslå en strategi for onlinemarkedsføring. Du skal overveje dels hvor stor en del af firmaets omsætning du vil bruge på markedsføring, dels hvor stor en del af pengene målt i procent, som du vil bruge på hhv. owned, paid eller earned media.

Overvej ligeledes en strategi for egne sociale medier. Skal firmaet f.eks. være på Facebook eller Instagram. Tænk også lidt i, hvilken målgruppe virksomheden appellerer til inden for Minerva modellen.

Vælg mindst 2 virksomheder fra nedenstående liste

  • Kunstneren Tessa, som er “beton-rapper”
  • Koldinghus
  • Koldinghus, hvis de vil lave en side rettet særligt mod folkeskoleelever
  • En af restauranterne fra modul 5. Kalles Kro, PizzaPellegrina, Madkælderen på KoldingHus og Den Grønne Gren
  • IBC Kolding
  • Webshoppen Packhouse.dk. De sælger boligtilbehør. Jeg kender ejeren, og derfor kan jeg i dette tilfælde fortælle ret præcist, hvordan deres markedsføringsstrategi er
  • En virksomhed/organisation efter eget valg