Indholdsfortegnelse
Forberedelse
- Læs kapitel 6 i lærebogen om online markedsføring
Formål
- Lære om mulighederne for online markedsføring
- Kunne skelne mellem owned media, paid media og earned media
- Kunne foreslå forskellige strategier til online markedsføring
- Inddrage sociale medier
Fælles gennemgang
Fra sidst
- Hvad er brugervenlighed
- Hvad kan vi gøre for at fremme brugervenlighed i vores design
- Hvad er bedst til at involvere brugere: Vandfaldsmodellen eller den agile metode? Forklar
- Hvordan kan vi teste for brugervenlighed
Lektien til denne gang
- Hvad er et sociale medie
- Man kan lave 2-vejs kommunikation
- Email er et socialt medie
- Owned, paid og earned media
- Earned media: Når vi får andre til at sprede budskabet for os

- Historien med Gran Turismo Cars og deres 10 mio visninger på YouTube
- Lav burgertesten bare for sjov
- Vis din egen https://linkedin.com
- En lille quiz om ehandel: QUIZ: Test din viden om digital handel – %
Øvelser
7.1 Online medier
- Forklar forskellen på owned, paid og earned media
- Giv eksempler også ud over bogen på, hvordan man kan bruge dem til markedsføring
7.2 De mest populære sociale medier
Gå på nettet og find ud af, hvilke sociale medier der er de mest populære i dels i Danmark, dels på verdensplan.
7.3 LinkedIn
LinkedIn er et socialt medie, som man bruger en del på arbejdsmarkedet. Du kan sige, at det er arbejdsmarkedets Facebook. Du kan kikke lidt på www.linkedin.com, hvis du er nysgerrig, men grundlæggende skal du have en (gratis) profil for at bruge mediet.
- Hvad går LinkedIn ud på
- Hvad kan du bruge LinkedIn til
- Hvad kan virksomheder/organisationer bruge LinkedIn til

7.4 Liste over sociale medier
Du skal nu vurdere følgende sociale medier: Facebook, Facebook Messenger, Instagram, WhatsApp, LinkedIn, TikTok og YouTube.
- Hvad er idéen bag mediet
- Hvem bruger typisk mediet (dvs. hvilken aldersgruppe og cirka hvilke folk)
- Hvad er mediets stærke sider
- Hvad er mediets svage sider
- Hvilke brancher/produkter kunne især få gavn af mediet
Jeg har hjulpet dig lidt og lavet en tabel. Jeg har udfyldt for YouTube:
MEDIE | ALDERSGRUPPE | IDE BAG MEDIET | STÆRKE SIDER | SVAGE SIDER | BRANCHER, DER ISÆR BRUGER DET |
YouTube | Alle | Lægge videoer på nettet | God til at visualisere og animere | Ikke god til meget korte budskaber | Undervisning, musikbranchen, sikkert også skuespillere, men bredt brugt |
TicToc | |||||
7.5 Lav en markedsføringsstrategi
Du skal nu foreslå en strategi for onlinemarkedsføring. Du skal overveje dels hvor stor en del af firmaets omsætning du vil bruge på markedsføring, dels hvor stor en del af pengene målt i procent, som du vil bruge på hhv. owned, paid eller earned media.
Overvej ligeledes en strategi for egne sociale medier. Skal firmaet f.eks. være på Facebook eller Instagram. Tænk også lidt i, hvilken målgruppe virksomheden appellerer til inden for Minerva modellen.
Først skal du naturligvis foreslå en strategi for dit eget projekt
- Så vælg 1 – 2 virksomheder fra nedenstående liste
- Kunstneren Tessa, som er “beton-rapper”
- En af restauranterne her: Kalles Kro, PizzaPellegrina, Madkælderen på KoldingHus og Den Grønne Gren
- Koldinghus, hvis de vil tiltrække unge
- IBC Kolding
- Webshoppen Packhouse.dk. De sælger boligtilbehør. Jeg kender ejeren, og derfor kan jeg i dette tilfælde fortælle ret præcist, hvordan deres markedsføringsstrategi er
- En virksomhed/organisation efter eget valg
7.6 Earned media
Du skal nu lave en reklame, som er så sjov/sej, at den går viralt. Det skal være for den samme virksomhed/virksomheder, som du brugte i opgave 7.5. Du bestemmer selv mediet, men beskriv dit forslag og brug gerne en PowerPoint, hvis du vil designe noget til f.eks. Instagram eller Facebook
7.7 Gå i gang med den afsluttende opgave
Næste gang skal du fremlægge dit projekt.
Du kan læse mere i modul 8.